Alla inlägg den 11 maj 2014

Av Emelie - 11 maj 2014 09:13

Här har ni kolakakan som jag bakade till fredagsfikan, så himla god! Så det får bli ett litet tips till dagens fika kanske;)?

Godmorgon! Hoppas ni hade en fin lördag!? Vi var ju på dop hela dagen, sen följde några vänner med oss hem och grillade, blev en härlig dag! Nu har vi precis ätit frukost och har förflyttat oss in i vardagsrummet och sitter och tittar på Nyhetsmorgon. Vad dagen bjuder på vet jag inte än, det regnar ute just nu, så känns inte så lockande att gå ut, men vi får se.

Här kommer i alla fall receptet på den goda kolakakan som jag hittat hos www.matplatsen.net

Ca 3 dl rice crispies (kommer ta bort dem nästa gång jag bakar denna smarriga kaka för jag tyckte inte de passade in).
1/2 burk kokt kondenserad mjölk (finns färdig att köpa)
4 ägg
2dl socker
2 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
200g ljus blockchoklad
200g smör

Sätt ett bakplåtspapper i en form med löstagbar botten. Häll i rice crispies så det täcker botten. Klicka i kolakräm. Vispa äggen och sockret poröst. Blanda mjöl med bakpulver och rör sedan ner det i smeten. Smält smöret och chokladen i en kastrull på svag värme. Blanda ner chokladröran i smeten. Häll i smeten i formen och grädda på 225 grader i 15 min (jag tog ut min efter 10-11min, är ju olika från ugn till ugn). Kakan ska vara kladdig. Servera kall med vispad grädde!

Fin söndag till er!

Kram

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards