Alla inlägg under augusti 2014

Av Emelie - 31 augusti 2014 09:46

Godmorgon söndag! En regnig dag är vad vi vaknar till. Vi som bara har pyttelite kvar att måla på staketet. Så typiskt att det ska regna nästan varje dag, men men vädret kan man ju inte styra över. Sambon har istället börjat lägga golv i källaren, ja så är det med hus, det finns alltid något att göra;). Så ett projekt avlöser det andra:). En god bullfrukost med tända ljus har vi njutit av framför Nyhetsmorgon, rätt så mysigt det med, även om jag inte är redo för hösten redan. Nu sitter jag och laddar för en löprunda i regnet, man blir inte så jättesugen när man tittar ut, så får se hur det blir med det. Annars blir det nog en mysig innedag för oss.

Ha en fin dag, så hörs vi kanske lite senare;)

Av Emelie - 29 augusti 2014 17:32

Här kommer receptet på brödet jag bakade igår.

Filmjölksbröd med torkade blåbär

2 dl fiberhavregryn
5 dl siktat dinkelmjöl
1 dl krossade linfrön
2 dl torkade blåbär
1 dl hela hasselnötter (jag hackade nötterna)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl filmjölk
1/2 dl flytande honung

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i filmjölk och honung. Klicka ner smeten i en bakpappersklädd avlång bakform. Grädda i nere delen av ugnen i en timme enligt receptet, i vår ugn var brödet klart efter 40 minuter. Ett mycket enkelt bröd att baka.

Hejsan! Så var det fredag och sambons sista semesterdag, på måndag börjar vardagen igen. Både skönt och lite tråkigt. Men vardagen är rätt så bra den med:). Idag har jag och Filippa varit och letat efter en ny taklampa till vardagsrummet, hittade ingen direkt, men svårt när man inte riktigt vet vad man vill ha. Annars en rätt så lugn dag med lite målande, inte alls mycket kvar nu...tänkte jag skulle ut en sväng nu ikväll, men det regnar just nu så ser inte ut som det blir något av det. Får bli fredagsmys med choklad istället, väldigt bra det med;).

Ha en mysig fredagskväll!

Av Emelie - 28 augusti 2014 08:42

Igår var vi på besök hos min mormor, flickornas gammelmormor. Fick till en riktigt fin bild på min mormor med hennes barnbarns barn.

Godmorgon! Sitter med andra koppen kaffe och ser på Nyhetsmorgon. Har precis ätit en supergod frukost med nybakat filmjölksbröd som jag bakat och det blev riktigt bra. Recept kommer i ett annat inlägg. Igår var vi som sagt hos min mormor och hälsade på. Vi åt god lasagne och fick både efterrätt och fika, så vi kan ju säga att vi var mätta när vi åkte därifrån:). Hann även in en sväng hos min kusin för en hustitt. De har precis flyttat till hus & har fullt upp med renovering. Minns hur det var när man flyttade och det var rörigt överallt, så jobbigt att bo i, men det blir fint till slut;).

Idag är det fullt upp, löprunda ska jag ut på, nagelfix i eftermiddag och ikväll ska jag ut med nya jobbet. Blir dock bara kaffe och dessert för mig, då jag inte hinner in till middagen eftersom jag måste amma och natta Felicia först, men det ska bli trevligt och roligt att få träffa alla nya arbetskamrater.

Hoppas ni får en toppen dag!

Av Emelie - 27 augusti 2014 13:01

Igår när syster med familj var här på besök på kvällen, svängde jag ihop en enkel men väldigt god dessert:).

Vaniljkvarg och blåbärskvarg varvat med färska blåbär, krossade digestive kex, sedan toppade jag det hela med kokoschips, enkelt och så gott! Ett tips om man vill ha en lite lättare variant av efterrätt.

Hejsan! Onsdag och mitt i veckan. Kikar in och säger hej och bjuder på denna enkla dessert. Själv ska jag göra mig i ordning för vi ska alldeles strax köra iväg till min mormor på middag, gissa om vi kommer rulla därifrån:), hon bjuder alltid på så god mat.

Ha en fin dag, så hörs vi kanske senare;).

Kram

Av Emelie - 26 augusti 2014 16:56

Dessa två flickorna, jag smälter! Felicia ser verkligen upp till sin storasyster. Skiner som en sol så fort hon får syn på henne. Ska bli så skoj sen när Felicia blir lite större, tänk så mycket glädje de kommer ha av varandra.

Hejsan! Dagen börjades med en löprunda, kändes lite tungt idag. Men så glad att jag kom ut på en runda i alla fall. Efteråt är det som alltid superskönt, så jag är nöjd. Har även varit nere på träningscentret och fixat träningskort, så nu kan jag köra lite pass också. Kommer främst bli styrkepass som bodypump. Vill gärna löpträna så länge det är väder till det, för sen när det blir snö och slask blir det konditionsträning inomhus i form av spinningpass. Annars har även denna dagen gått i målandets tecken och nu börjar vi faktiskt se slutet, wihoo:). Får visa er det färdiga resultatet sen.

Hoppas ni haft en bra dag & får en mysig tisdagkväll!

Av Emelie - 25 augusti 2014 12:23

Hejsan! Måndag och sista veckan i augusti vilket även innebär att det är sambons sista semestervecka. Dagen har hittills bjudit på en del koppar kaffe. Så trött som jag var imorse så behövde jag mycket kaffe, trots jag sovit många timmar inatt. Det går liksom inte att ta igen timmar man missat. Blev ju rätt sent i lördags, men absolut värt det;). Det var mycket gott med kräftor, älskar verkligen de röda skaldjuren:). Så ett lyckat kräftkalas med mycket skratt, bra musik och gott att äta, blev tyvärr inte mycket fotat från kräftskivan så har inga bilder att bjuda på.

Nu när jag äntligen piggnat till lite så fortsätter vårt projekt måla staket, så det är vad jag ska pyssla med idag, sen ekar kylen tom så storhandling i eftermiddag ska även det försökas hinnas med.

Ha en fin måndag!

Av Emelie - 23 augusti 2014 12:11

Äntligen har vi köpt en ny matta till vardagsrummet och vi är så nöjda!

Så skönt att slippa ryamattan som bara samlar en massa skit, fast den fick åka ner i källaren istället. När vi väl ska byta soffa, åker även den ner. Men det dröjer nog något år till, flickorna får bli lite större;).

Hej lördag! Ikväll är det kräftkalas hemma hos mina föräldrar. Det ska bli så himla gott, älskar kräftor;). Så idag har vi en riktig slappedag så att man är pigg ikväll:). Eller ja sambon och en snäll vän är ute och bygger på vårt uterum, men jag och flickorna håller till här inne och myser, bygger med lera och har det allmänt bra.

Hoppas ni får en toppen lördag!

Av Emelie - 22 augusti 2014 10:52

Efter frukost läste Filippa sin favoritbok (Pippi såklart) för Felicia, så söta!

Sen visade Filippa sin hund också:).

Den var väldigt populär hos Felicia.

Hej! Så var det redan fredag och helg igen, svisch säger det bara. Speciellt nu när sambon har semester. Det är tur han har en vecka till, så mysigt att ha han hemma:). Inte mycket planer för dagen, lite städning får det bli. I eftermiddag ska jag göra en räkcheesecake som jag ska ha med mig till kräftskivan imorgon:).

Hoppas ni får en bra fredag och start på helgen!

Kram på er

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards