Alla inlägg under april 2013

Av Emelie - 30 april 2013 17:26


Valborg idag! Ska ni iväg och kika på någon eld? Själv är jag på jobb fortfarande, riktigt lugnt nu på eftermiddagen, men snart så slutar jag. Blir en lugn Valborg för oss, tacomys & ett glas vin:).

Önskar er en trevlig Valborg!

Av Emelie - 29 april 2013 20:02


Idag är ingen vanlig dag, för det är världens bästa sambo & pappas födelsedag!! Han har fått fina presenter av mig och Filippa:). Sen gjorde jag smörgåstårtsbakelser, eftersom jag vet att det är en favorit hos David. Första gången jag gör smörgåstårta, blev supersmarrigt:). Resten av kvällen firas i soffan med en god glass!

Hoppas ni haft en likadan bra dag;)

Av Emelie - 29 april 2013 13:36


Igår bakade jag äntligen en vit kladdkaka, blev riktigt god. Ändrade lite i receptet, så här kommer receptet som jag gjorde den på:).
(Bakade min på glutenfritt mjöl eftersom jag skulle bjuda syster på den).


2 ägg
1dl socker
frön från en vaniljstång
100g smör
150g vit choklad
2dl mjöl
(kokos till formen)


Smält smöret och smält ner chokladen i den. Vispa ägg, socker och vaniljfrön pösigt. Rör ner smörblandningen i äggvispet. Rör till sist ner mjölet. Smöra en form med löstagbara kanter och "bröa" med kokos. Grädda i 200 grader i 15 minuter. Servera med vispad grädde och bär.

Av Emelie - 28 april 2013 20:45


Godkväll! Hoppas ni haft en bra helg?! Lite kortare arbetsvecka framför oss:). Jag är ledig imorgon, vilket innebär att jag jobbar på lördag, så blir en konstig vecka, men jag klagar inte på helgdagar. Idag har som sagt mina föräldrar och syster och Marcus varit här. Vi har haft grillpremiär här hemma, med allt vad det innebär:). 

 

Jag bakade även en god vit kladdkaka, recept kommer:). 

 

Vår underbara Filippa, som snart har namnsdag:). Av mormor och morfar fick hon en för tidig namnsdags present, en "rullebör" och en massa sandleksaker, bland annat denna söta vattenkannan som hon blev väldigt förtjust i, gick omkring och vattna blommor i trädgården, sötnöten:).  Nu saknas bara sandlådan. 



Av Emelie - 28 april 2013 13:11


Hej på er! Vilken solig söndag det är idag:).


Vårt lilla hjärta är nu hemma igen<3. Vi hade en barnfri eftermiddag och kväll igår. Hann med himla mycket...dammsuga bilen, storhandla och slipa vårt köksbord. Pass är även det fixat till hela familjen:). På kvällen var vi på vapiano och åt, sen blev det biomys. Vi såg Du gör mig galen, helt ok film, lite seg emellanåt...men en bra handling.


Vaknade dock halv åtta imorse, konstigt man inte kan sova längre när man har möjligheten, men men man måste ju fånga dagen;).


Nu i eftermiddag blir det grillning med syster, Marcus och mina föräldrar.


Hoppas ni har en skön söndag!

Av Emelie - 26 april 2013 08:07


Ville bara önska er en mysig fredag! Regn och grått ute, men vad gör det när det snart är helg:).

Av Emelie - 24 april 2013 09:25


Godmorgon! Underbar morgon med solen som lyser:). Filippa vaknar oftast på världens bästa morgonhumör, pigg & glad:). Sitter på jobb nu, här är väldigt lugnt idag och vi är bara 3 st på jobbet..då 2 är sjuka, känns jättekonstigt. Vi är för tillfället annars 7 st och nästan alltid 5 personer inne och jobbar i princip, förutom på lördagar då vi är 3-4 st, så idag känns det lite som lördag, fast ändå inte.

 

Bild från gårdagen innan dagis & jobb...Filippa busar för fullt, helt underbart!

 

Min duktiga kollega Fahriye testade uppsättning på mig igår, då vi hade tid över..kände mig riktigt fin! Roligt att se hur man ser ut i en festfrisyr/uppsättning, inte allför ofta man går omkring så här ju:).


Nu en kopp kaffe & snart dags för kund...Ha en fortsatt fin dag! 

Av Emelie - 22 april 2013 19:46


Efter önskemål kommer här nu receptet på kardemummabullarna jag bakade i förra veckan:).


Till bullarna behöver du:


125-150g smör
5dl mjölk
50g jäst (för söta degar)
1/2-1 tsk salt
1dl socker
2tsk stött eller mald kardemumma
14-15dl (ca 875g) vetemjöl


Smält matfettet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper kanterna. Jäs under bakduk ca 30-40 minuter.


Fyllning


150g smör
1dl socker
2-3msk kanel och kardemumma (jag tog hälften kanel & hälften kardemumma i mina, men ska nog bara göra med kardemumma nästa gång)


Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Baka ut den. Kavla ut degen och bred på fyllningen, rulla degen och skär sedan lagom stora bitar, så blir det fina snäckor. Vill du istället göra kringlor/knyten kavlar du ut degen, brer på fyllningen och viker degen dubbelt, sen skär du lagom stora bitar som du sedan snurrar åt olika håll & knyter ihopa. Jäs under bakduk ca 30 minuter.


Grädda mitt i ugnen på 225-250 grader i 5-8 minuter. Servera med ett kallt glas mjölk, saft eller en god kopp kaffe:).



Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards