Alla inlägg under maj 2013

Av Emelie - 31 maj 2013 16:24


Hej från värmen i Turkiet! Här är cirka 30 grader varmt och alldeles underbart. Flygresan ner gick helt ok, Filippa var ganska rastlös de 2 första timmarna på flyget, hoppade upp och ner från sätet, sista timmen (tog bara 3 timmar att flyga hit) somnade hon, tack och lov:).

Tyvärr har min iPhone lagt av helt, får inte igång den, den reagerar inte ens när jag sätter i laddaren:(. Så har tyvärr inte så mycket bilder att bjuda på, men hittade en från Sturup när Filippa väntar på att få gå på planet från mammas telefon som jag nu skriver ifrån. Får hoppas mobilen vill starta igen så jag kan visa er lite bilder:).

Av Emelie - 30 maj 2013 17:43


Nu är vi på väg till Sturup. Väskorna är packade och Filippa är laddad:). Snart lyfter vi mot Turkiet och Bodrum, ska bli så härligt med semester!

Om wifi funkar så hörs vi under veckan:).

Av Emelie - 29 maj 2013 22:13


Wiie, äntligen semester! Jag firade det hela med svenska jordgubbar och ett glas rosevin efter jobb, så välförtjänt! Nu blir det sängen och imorgon står packning på schemat:)

Natti natti...

Av Emelie - 27 maj 2013 21:52


Här kommer ett supergott recept på en somrig paj.

Rabarberpaj med marängtäcke

Rabarber så att det blir ett lager i botten på pajformen.
1/2dl socker
1tsk vaniljsocker

PAJDEG
3dl vetemjöl
150g smör
1 ägggula
1msk vatten

MARÄNG
2 äggvitor
1dl socker
2-3 droppar ättika

Gör först pajdegen genom att blanda allt i en bunke. Forma degen till en boll och lägg in i kylen i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Skär rabarbern i ca 1 cm bitar.
Smörj en ugnssäker form.
Klä en pajform med degen. Kavla eller tryck ut den i formen.
Lägg i rabarbern och strö över sockret och vaniljsocker, strö även över lite potatismjöl.
Grädda rabarberpajen i 20 minuter.
Vispa marängen under tiden. Blanda äggvitor med hälften av sockret och ättikan. Vispa sakta i början. Vispa marängen till ett fast skum och tillsätt resterande socker och vispa lite till.
Ta ut pajen och låt den svalna några minuter.
Sänk ugnen till 200 grader.
Bred marängen över rabarberpajen och grädda i 10-15 minuter så att marängen får färg.
Låt pajen svalna något och servera den sedan med vaniljglass, vaniljsås eller vispgrädde.

Av Emelie - 27 maj 2013 08:54


Godmorgon efterlängtade vecka! Måndag & ny vecka, inte vilken vecka som helst heller:). På torsdag åker vi till Turkiet och nedräkningen är igång. Vi längtar efter en massa sol, bad & värme. Filippas första utlandssemester!

Idag är jag ledig, himla skönt! Kort arbetsvecka för mig:). Nu på förmiddagen tänkte jag och Filippa åka till Emporia, handla det sista inför resan. I eftermiddag blir det nagelfix och ikväll träning, härlig dag!

Hoppas ni får en bra måndag!

Ps...recept på rabarberpajen kommer senare idag:).

Av Emelie - 26 maj 2013 20:14


Söndag och Mors dag idag. Grattis till alla mammor! Helgen har gått i ett rasande tempo, trots att jag varit ledig känns det som jag ändå inte får tiden att räcka till. 

 

 

Igår var våra vänner Marzena, Johan och Frank på middag hos oss. Grillade hamburgare och en god rabarberpaj med maräng bjöd vi på. Barnen busade en massa och lekte i sandlådan. En trevlig och mysig kväll:). Imorse var Filippa snabbt ute i sandlådan igen, så hon verkar gilla sin sandlåda. Nu i eftermiddag har vi firat Mors dag hos svärföräldrarna. En fullspäckad men rolig helg har det varit. Nu blickar vi framåt och längtar efter en ny vecka;). 

Av Emelie - 24 maj 2013 20:09


Godkväll! Äntligen fredag och helg:). Precis myst ner mig i soffan med en klassisk sandwich glass, så gott! Misstänker att många sitter bänkade framför Lets dance ikväll. Vi tänker istället sätta på en film, inte följt denna säsongen av Lets dance jättenoga, så får bli Sune i Grekland ikväll.

För övrigt har det hänt lite i vår trädgård denna veckan, sjösten i en av rabatterna och sandlådan till Filippa är nu på plats:). Bilder kommer upp snart...

Nu blir det film, ha en mysig fredagskväll!

Av Emelie - 23 maj 2013 11:19


Brr...vad kallt det är ute idag, känns nästan som höst, men solen lyser i alla fall:). Idag är det bara en vecka kvar tills vi åker på semester, som vi längtar! Sol, bad, värme och god mat ser vi framemot. Har nu införskaffat mig nya flip flop, de är dessutom ROSA, kommer bli helt perfekta på stranden;).

 

     Ljusrosa flip flop från ILSE JACOBSEN.

 

    De är väldigt mjuka och sköna, gillar de redan:)

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards