Alla inlägg den 1 juni 2014

Av Emelie - 1 juni 2014 10:59

Hej fina ni! Hann aldrig kika in här igår då det var full rulle hela dagen. Först besök av våra vänner från Linköping på förmiddagen. På eftermiddagen kom mina föräldrar och min syster med sin söta Elmer. Min pappa hjälpte min sambo med vårt kommande projekt i trädgården som är ett uterum. Medan de kom en bit på vägen där ute så fixade jag mammsen hår, så nu är hon fin till helgens dop av Elmer.

Till dessert hade jag gjort en rabarberpannacotta som smakade sommar:).

Till rabarberpannacotta behöver du detta:

3 gelatinblad
300 g rabarber
2 dl vatten
1 dl socker
1 vaniljstång
2 1/2 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Skala rabarbern om den är grov och skär den i tunna skivor.
Koka upp vatten, socker och uppsnittad vaniljstång. Lägg i rabarbern och koka under lock i cirka 5 minuter, tills rabarbern är mjuk.
Ta upp vaniljstången och spara 1 dl av rabarbern. Mixa resten av rabarbern. Tillsätt grädden och koka upp.
Ta upp gelatinbladen och låt dem smälta med i rabarber och gräddblandningen. Fördela i portionsglas och låt stå kallt i 2 timmar.
Fördela resten av rabarbern på pannacottan och låt stå kallt i ytterligare 2 timmar.

Jag gjorde pannacottan dagen innan och det gick hur bra som helst. La på rabarbertoppning cirka en halvtimme innan servering, vilket fungerade super!

En perfekt sommardessert som jag tycker ni ska prova om ni gillar rabarber:)

Fin söndag till er, så hörs vi kanske senare;).

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards