Alla inlägg under april 2014

Av Emelie - 9 april 2014 09:52

Vår söta lilla påskkärring redo för påskfest på dagis!

Hej på er! Redan onsdag och mitt i veckan. Idag har de påskfest på Filippas dagis och självklart skulle hon vara en liten påskkärring, "sminka sig som mamma gör", sa hon. Så hon får nog en väldigt rolig dag på dagis idag. Om en stund väntar bebisdejt här hemma. Min syster och min kusin kommer hit med sina fina pojkar, ska bli mysigt. Ja det är min dag det:).

Kram och hoppas ni får en fin dag!

Av Emelie - 8 april 2014 10:09

Morgonmys med bästa Filippa innan vi startade denna dagen.

Hejsan! Tisdag och en trött sådan. Det regnade dessutom och var grått när man blev väckt imorse vilket inte gör det lättare. Idag känner jag mig extra trött och jag ska inte klaga på lilla Felicia som vaknar i snitt var fjärde timme på natten, vilket är helt ok. Filippa däremot väckte mig strax efter sex imorse och då hade jag precis ammat Felicia, så lite morgonmys i sängen sen var det bara att kliva upp.

Nu ska vi inte tjata om det, solen lyser faktiskt nu. Så en promenad får det bli nu på förmiddagen och i eftermiddag blir det kanske en glass ute i det fina vädret:).

Hoppas ni får en solig dag!

Kramar

Av Emelie - 7 april 2014 12:41

Fika fika och en massa koppar kaffe är vad jag blivit bjuden på hela förmiddagen. Filippa har serverat mig och vi har haft det så mysigt. Sångstund och lite Pippitittande har vi också hunnit med medan Felicia sov. Så nog får vi dagarna att gå.

Hej måndag! Ny vecka och det var en regnig och grå dag vi vaknade till, men nu ser det ut som det börjar spricka upp, härligt! Eftersom vi spenderat förmiddagen inne får vi gå ut en sväng i eftermiddag tycker jag, för lite frisk luft behöver man.

Nu tänkte jag ta en kopp te och mysa ner mig i soffan för just nu sover båda flickorna, så det gäller att passa på:).

Fin måndag till er!

Av Emelie - 6 april 2014 21:09

Godkväll! Söndag och dagen har passerat i ett rasande tempo. Förmiddagen sprang iväg då vi mest bara slappade i soffan. Långfrukost och mys framför Nyhetsmorgon, ja lite städningen hann vi med också. I eftermiddag har vi firat pappsen min som fyller år på tisdag. Ätit grillat med en massa goda tillbehör och en supermumsig tårta till fikat. Kusinerna Elmer och Felicia sov nästan hela tiden och Filippa busade och körde slut på oss andra. En härlig söndagseftermiddag!

Våra prinsessor sover nu sött. Jag och mitt stora hjärta har myst ner oss i soffan och sitter nog här en liten stund till innan det blir sängen för oss också.

Hoppas ni haft en bra dag!

Kramar

Av Emelie - 5 april 2014 20:36

Här kommer receptet på den goda citronkladdkakan.

1 stor citron
150 g smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl vetemjöl
150 g vitchoklad

Sätt ugnen på 150 grader. Smöra och bröa en form med löstagbar kant. Smält smör och låt svalna. Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal, vispa på lägsta hastighet. Tillsätt smör och mjöl, rör ihop och häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter. Låt kakan svalna. Smält sedan den vita chokladen över ett vattenbad och bred på kakan. Låt stelna i kylen. Servera med grädde!

Av Emelie - 5 april 2014 13:36

Idag är det en månad sedan vår älskade Felicia tittade ut i raketfart. Kan inte förstå vart tiden tar vägen, det går så fort. Vill stanna tiden lite nu! Hon är än så länge en rätt så snäll bebis och gör mest väsen ifrån sig när hon är hungrig. Man jämför ju mycket med storasyster, som var rätt gnällig och absolut inte kunde ligga själv. De är ju två olika individer, fast man tror att allt ska vara likadant.

Lördag och helg, så skönt när sambon är hemma. En långfrukost och en tur för att titta på en liten cykel till Filippa har vi hunnit med nu på förmiddagen. Nu borde vi egentligen städa, men vi skjuter nog på det tills imorgon. Vill gärna komma ut en sväng och få lite frisk luft, så får bli en sväng till lekplatsen när Filippa vaknar från middagsvilan.

Fin lördag till er!

P.S Receptet på den supergoda citronkladdkakan med vit choklad jag bakade igår kommer senare;). Ni som följer mig på instagram (emelielinden84) har redan sett ett litet smakprov:).

Av Emelie - 4 april 2014 11:19

Vårnytt till mig, älskar Beck Söndergaards sjalar. Har en sedan innan och nu fick ytterligare en flytta in:). Blev en blå denna gången, känns nytt och fräscht nu när solen tittar fram.

Hej på er! Fredag och bästa dagen, även om man är mammaledig och hemma varje dag, så gillar jag fredagar. Soligt och ljust ute idag, men blåser rätt mycket tyvärr. I ugnen står just nu fredagens dessert:). Jag och Filippa sitter i soffan och ser Pippi, men ser att klockan närmar sig lunch så snart dags att börja på den.

Blev även ett nytt armband till mig, älskar armband och har egentligen hur många som helst. Blev bara så kär i detta somriga från HIPANEMA, finns i jättemånga fina färger, hade velat ha de allihopa:).

Nu dags att ta ut kakan och påbörja lunchen!

Fin fredag och start på helgen till er!

Av Emelie - 3 april 2014 20:55

Idag har jag bakat supergoda chokladcookies. Gillar du choklad så måste du baka dessa chokladkakor. De är dessutom enkla att göra:).

Du behöver:

100g mjukt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 1/2 msk kakao
2 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
150g valfri choklad (jag tog marabou oreo)

Vispa smör, socker och sirap krämigt. Rör ner kakao, mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och hackad choklad. Tryck ihop degen med handen. Dela i 12 bitar. Rulla 12 bollar och placera på en plåt med bakpapper, tryck till de en aning. Grädda i ca 15 minuter i 175 grader varmluft.

Receptet på dessa godbitar hittade jag på www.femme.se/bakverkochfikastunder/, ändrade lite och la i hackad choklad istället för kondenserad mjölk.

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards