Alla inlägg den 1 december 2015

Av Emelie - 1 december 2015 20:43

I söndags när min syster med familj var här på middag bakade jag en god pepparkaksrulltårta med lingonfrosting till adventsfikat och den blev riktigt god. Så nu ska ni få receptet;).



Ingredienser till botten:

2 dl vetemjöl
3 krm bikarbonat
1 msk julkryddor, egen blandning eller färdigköpt. Här bytte jag ut till 1 msk pepparkakskrydda.
4 ägg
1 1?2 dl strösocker
2 msk filmjölk

Lingon- och färskostfrosting:

100 g smör rumstempererat
300 g färskost naturell
1 msk vaniljsocker
2 msk vispgrädde
1?2 dl lingonsylt
Hittade inga anvisningar om hur mycket florsocker det skulle vara i, så smakade av hela tiden.

Gör så här:
Botten: Sätt ugnen på 250°. Sikta alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ägg och socker poröst och vänd i de torra ingredienserna med en slickepott. Tillsätt sedan filmjölken. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugn i 5-6 min. Ta ut kakan, sockra den på ytan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper, låt svalna.
Lingon- och färskostfrosting: Vispa smör och färskost vitt och fluffigt. Vispa i vaniljsocker och florsockret lite i taget. Vispa till en fast och fin frosting. Vispa slutligen i grädden och vänd försiktigt ner lingonsylten. Fördela frostingen jämnt på botten och rulla ihop till en rulle, dela i lagom stora bitar.

Receptet hittade jag på Arla.se

Av Emelie - 1 december 2015 10:13

Så var december månad här. Filippa har öppnat första paketet i paketkalendern och där gömde sig klistermärken:). Imorgon är det Felicias tur att öppna, dom får öppna paket varannan dag.

Hejsan! Just nu sitter vi i soffan och ser barnprogram. Jag vabbar två timmar nu på förmiddagen så jag börjar klockan 11, så snart kommer sambon hem och löser av mig. Jag är supertrött efter natten, då Filippa vaknade först vid 12 för att det kliade så mycket sen vid 4 tiden. Så det har blivit lite avbruten sömn, men så synd om henne när det kliar så mycket. Sån tur är hjälpte det att massera in moussen vi köpte, men bara för några timmar.

Nej nu kan jag inte sitta här längre, har en liten Felicia som drar i mig:). Fin dag till er, så hörs vi mer sen!

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards