Alla inlägg under december 2014

Av Emelie - 21 december 2014 19:38

Vi har haft en riktigt mysig advent! Efter lunch åkte vi in till Malmö och Filippa åkte bland annat karusell:).

Sen hälsade vi på tomten. Filippa berättade vad hon önskade sig:).

Tomten bjöd även på pepparkakor.

Felicia satt mest bara och skrattade och log i vagnen.

Godkväll! Nu närmar det sig verkligen julafton. Idag har vi tänt fjärde ljuset. Jag känner dock inte att jag har kommit in i någon julstämning än, men det blir väl så desto äldre man blir och utan snö blir det inte lättare. Idag har vi haft en mysig dag inne i Malmö. Karusellåkning och ett besök hos tomten blev väldigt uppskattat av Filippa. Vi hann även med att kika lite på soffor. Hittade en på Ikea som det kanske blir, vi får tänka på det helt enkelt och titta lite till.

Resten av kvällen tänker jag tillbringa i soffan och inte göra mycket alls:). En fortsatt mysig advent till er!

Av Emelie - 19 december 2014 20:46

Det är så mysigt med gran, nu är det verkligen jul i vårt hus:).

Godkväll! Fredagskväll och vi sitter och ser lite på handbollen. Trötta är vi här hemma, som vanligt i slutet av veckan. Tycker det är så skönt att bara vara hemma just på fredagar och hittar hellre på något på lördagar. Imorgon ska vi till underbara vänner på middagsmys, ska bli så trevligt då vi tyvärr inte träffas så ofta eftersom vi inte bor jättenära varandra.

På tal om att bli julfin i håret som alla mina kunder blivit idag, så "slängde" min kära kollega i en bottenfärg i mitt hår idag efter jobb, så nu är även jag snygg i håret till jul & nyår:).

Nu blir det lite Coca Cola & choklad, lite gott till fredagsmyset är ett måste;). Hoppas ni har en mysig kväll!

Av Emelie - 18 december 2014 20:47

Idag har jag gjort chokladtryfflar med smak av kardemumma, så goda:).

Här kommer receptet som jag hittade i senaste vi i villa tidningen!

Du behöver:
1 dl vispgrädde
215g mjölkchoklad
1/2 tsk kardemummakärnor
200g mörk choklad till doppning
Till dekoration: smulade pepparkakor eller sikta kakaopulver över.

1. Koka upp kryddorna tillsammans med grädde i en liten kastrull. Låt det stå och dra i 15 minuter så att kryddsmaken utvecklas.
2. Hacka chokladen fint och lägg i en bunke.
3. Koka upp grädden på nytt så att du ser att den bubblar ordentligt.
4. Häll den heta blandningen över chokladen genom en sil och rör tills all choklad har smält.
5. Låt tryffelsmeten stelna i kylen i cirka 1 1/2 timme.
6. Rulla små tryffelkulor och låt dem stelna i kylen i 15 minuter.
7. Smält den mörka chokladen över ett vattenbad.
8. Doppa tryffelkulorna i chokladen och dekorera med kakao eller smulade pepparkakor.

Låt stelna och förvara i kylen! Supergott julgodis och enkelt att göra:).

I förra veckan gjorde jag även marsgodis, som också är ett väldigt enkelt och gott julgodis;).

Godkväll! Då var det redan torsdag, fattar inte vart dagarna tar vägen. Imorgon är det dags för jobb för mig igen och nu är det ju full rulle då alla vill vara fina till jul:). I helgen ska vi träffa vänner och så blir det såklart en massa mys med familjen...sen är det ju snart julafton:). Kanske hinner vi även ut och titta på soffor, vi får se.

Nu ska jag ta mig en tryffel och se slutet av dagens avsnitt med Ernst, ha en fortsatt mysig kväll!

Av Emelie - 18 december 2014 10:25

Årets julgran:).

Hej! Igår tog vi alltså in granen, kunde inte hålla mig längre;). Så nu doftar det så gott och det är så mysigt att tända granen när man går upp på morgonen. Passade även på att slå in alla julklappar igår, så nu ligger dom under granen. Kan ju säga som så att både Felicia och Filippa var väldigt lyckliga när de upptäckte granen imorse. Inte det ultimata att ha gran med en 9 månaders bebis som drar ner kulor och försöker öppna paket, men det lägger väl sig hoppas jag...nyhetens behag är ju alltid det bästa:). Snart ska jag göra lite chokladtryfflar, tänkte prova ett nytt recept i år. I eftermiddag ska jag in till stan (Malmö) och fixa mina naglar och kika lite i butiker om jag orkar, så en mysig torsdag har jag framför mig:).

Har ni tagit in granen förresten, eller väntar ni till någon dag innan självaste julafton? En fin torsdag till er, så hörs vi kanske lite senare;).

Av Emelie - 16 december 2014 12:30

Morgonens bästa, doften av kaffe och hyacinter!

Hejsan! Huset doftar så himla gott nu när hyacinterna slagit ut:). Ute är det dock grått och tråkigt, just nu regnar det också. Hoppas att det slutar regna tills sambon är hemma, för jag har tänkt ta en löprunda. Efter två veckor med förkylning och halsont känner jag mig nu mer än redo:). Så en löprunda & ett bodypump pass får det bli i eftermiddag/kväll, kommer väl bli en chock för kroppen och förmodligen en massa träningsvärk imorgon:). Annars blir det en lugn tisdag, funderar på om vi ska ta in granen ikväll eller imorgon, eller om vi ska vänta tills helgen. Känner att granen hade piggat upp här hemma:). Lite julgodis hade också varit trevligt att hinna med i veckan;).

Hoppas ni har en bra dag, dags att få i mig lite lunch! Kram på er

Av Emelie - 15 december 2014 20:04

Vår fina lucia redo för lussefirande på dagis:).

Hejsan! Imorse var det alltså dags för lite luciafirande på dagis, lite efter självaste dagen men Filippa har längtat och frågat efter denna dagen hela helgen. Nu går det inget luciatåg när de är så små men det sjunger och fikar tillsammans. Sambon var med henne imorse och hon tyckte det var jätteskoj:). Själv har jag jobbat idag, så dagen har gått så snabbt! Jag mår dessutom mycket bättre, så nu hoppas jag att jag slipper förkylning och halsont på ett bra tag. Felicia däremot är fortfarande jätteförkyld och just nu känns det som det aldrig ska försvinna!

Nu ska jag fortsätta mitt letande efter soffor, att det ska vara så svårt att hitta den perfekta, men roligt letande i alla fall:).

Av Emelie - 14 december 2014 20:03

En sockerbagerska som bakar kakor....

Djupt koncentrerad och helt inne i bakningen.

Filippa älskar att baka precis som jag gör och hon satt en bra stund och gjorde sina pepparkakor med lite hjälp av mig. De blev inte så vackra, några lite tjocka och några som såg väldigt roliga ut, men goda blev dom:).

Godkväll! Redan tredje advent och nu är det bara 10 dagar kvar till julafton:). I eftermiddag har det bakats lite pepparkakor här hemma. Efter 3-4 plåtar gav Filippa upp, men hon var väldigt duktig och satt länge och gjorde sina kakor. Blev ju en hel del provsmakning av både degen och de färdiga pepparkakorna under tiden, precis som det ska vara:). Vi har även köpt julgran idag, vi passade på när vi körde hem från mina föräldrar i förmiddags. Just nu står den ute i förrådet, men i slutet av veckan får den komma in och kläs. Längtar! Tycker granen gör så att man kommer in i julstämning och så luktar det ju så himla gott. Lite snö hade ju inte varit fel, men det verkar inte som att vi får något av det till jul, men hoppas kan man ju alltid göra:).

Hoppas ni haft en mysig helg, nu ska jag mysa ner mig i soffan med lite glass och peppisar;).

Av Emelie - 13 december 2014 16:34

Våra fina lucior:)

Hej lördag & luciadagen. Våra prinsessor är självklart lucior idag:). På måndag väntar luciafirande för Filippa på dagis och jag tror hon längtar för hon går här hemma och övar:). Jag har haft en fullspäckad dag på jobbet idag som gått jättefort, som det brukar göra på lördagar. Nu ska jag piffa till mig lite för ikväll ska jag och sambon på fest. Så vi ska snart bege oss hem till mina föräldrar som ska vara lite barnvakt åt flickorna. Ja Felicia ska ammas och läggas innan vi åker så hon blir lätt att passa;). Sen åker vi hem och sover där inatt. Så det blir en festlig lucia för oss:).

Hoppas ni har en mysig lördag och lucia!

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards