Alla inlägg den 8 september 2015

Av Emelie - 8 september 2015 21:13

Amerikansk cookie med choklad och kola som jag bakade i lördags till fikat:). Så himla god och enkel att göra. Tänk dig en cookie i jätteformat som är lite seg i kanterna och mjuk inuti.

Ni behöver detta till kakan:

200g mörk choklad
100g dumlekola
175g smör
1 1/2 dl strösocker
1 1/2dl farinsocker
1 ägg
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl havregryn
3 3/4 dl vetemjöl

Garnering
Ca 4 bitar grovhackad mörk choklad och florsocker.

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen grovt och skär dumlekolan i bitar.
Vispa smör, socker och farinsockret pösigt i en bunke. Blanda ner ägget. Tillsätt bikarbonat, vaniljsocker, salt, havregryn och vetemjöl. Blanda ihop allt till en deg.
Blanda ner choklad och dumlekola. Rör ihop allt till en smulig deg. Tryck ut smeten i en smord och bröad springform, strö över lite grovhackad choklad.
Grädda kakan längst ner i ugnen i cirka 30 minuter (lite olika beroende på ugn). Låt den svalna i formen. Pudra över lite florsocker före servering. Ät kakan som den är eller med vispad grädde eller vaniljglass;).
Det underbara receptet hittade jag hos www.tidningenhembakat.se

Hej på er! Kolsvart utanför fönstret är det, kan inte fatta att hösten redan är här och mörkret likaså, det har gått så snabbt! Sambon ser på fotbollen och jag surfar runt på nätet och skriver till er:). Mycket mer än så blir det inte ikväll, lär bli sängen tidigt då jag är supertrött!

Mysig kväll till er & baka nu kakan om ni blev sugna;).

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards