Alla inlägg under mars 2013

Av Emelie - 20 mars 2013 20:48


Godkväll! Hoppas ni haft en bra lilllördag?! Vilket vinterväder vi fått, hur mycket snö som helst ju. Ikväll har jag bakat sega chokladcookies...så goda, smakar mycket choklad och är dessutom glutenfria, perfekt så min syster också kan mumsa på de. Tänkte ta med de upp till Sälen.  Ett enkelt recept och det gick snabbt att baka kakorna:). 

 


Sega chokladcookies


2 äggvitor

2,5dl florsocker

1dl kakao

1msk marsansåspulver

100g finhackad choklad


Vispa äggvitor och socker i några minuter. Sikta ner kakao och marsansåspulver och rör om till en jämn smet. Blanda till sist ner den finhackade chokladen. Klicka ut 9 små kakor på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 13 minuter. 


Receptet hittade jag här

Av Emelie - 19 mars 2013 20:21


Godkväll! Har ju helt och hållet glömt att skriva om matkassen vi provade förra veckan. Linas matkasse, 3 middagar för 4 personer. Tyckte det var riktigt roligt med matkasse, man får verkligen ny inspiration till vardagsmat och allt blir ju lite roligare genom att följa ett helt nytt recept:). Man fastnar lätt i sina gamla "tråkiga" rätter som man lagar vecka ut och in. Vi är lite sugna på att börja med matkasse varannan vecka, kul med nya rätter, vi får se helt enkelt....finns ju så många matkassar att välja mellan.


Sista rätten lagades i fredags. Rosepepparstekt fläskfilé med mjölkkokt svartrot och potatiskaka. Vi struntade dock i "såsen" mjölkkokt svartrot då min sambo fick ont om tid och Filippa inte tyckte det var så skoj när han lagade mat, så blev bearnaisesås för oss, gott det med:).


Ingredienserna till denna rätten var: fläskfilé, gräslök, philadelphiaost, potatis, rosepeppar, svartrot, ärtskott, kycklingbuljong, mjölk, olivolja, salt, smör och svartpeppar.


1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Finhacka 2 msk rosepeppar. Rulla 1 fläskfilé i rosepepparn. Krydda med 2 krm salt och 1 krm svartpeppar.
3. Stek fläskfilén runtom i lite olivolja. Lägg över i en ugnsform och tillaga klart mitt i ugnen i 30-35 min.
4. Häll 3 dl mjölk i en kastrull. Skala och slanta ca 400g svartrot och lägg ner i kastrullen. Svartroten blir snabbt grå, lägg dem i mjölken så fort som möjligt.
5. Tillsätt 3/4 tärning kycklingbuljong i mjölken och koka upp. Sänk värmen och låt småputtra i ca 15 min. Rör ner 100g philadelphiaost och sjud i ytterligare 2 min.
6. Skölj och grovriv 900g potatis (behåll skalet på) och lägg i en bunke. Blanda ner 1/2 förp gräslök, 1 1/2 tsk salt och 2krm svartpeppar.
7. Krama ur vätskan från potatisen. Stek potatisen på medelvärme i olivolja i en stekpanna ca 5 min eller tills potatisen känns genomstekt. Rör då och då.
8. Tillsätt en lock smör i pannan. Tryck ner potatisen med stekspade till en kaka och jämna till kanterna. Stek i ca 2 min. Lägg en tallrik över pannan och vänd upp kakan snabbt. Skär i portionsbitar.
9. Blanda 1/2 förp gräslök med svartroten och skär fläskfilén i tunna skivor. Servera med potatiskaka och 1 ask ärtskott.


Som sagt roligt med matkasse, så tveka inte att prova;).

Mat
Av Emelie - 18 mars 2013 15:22


Sköna lediga måndag. Idag har det blivit en innedag för mig och Filippa. Storm ute och värre ska det bli, riktigt busväder vi fått:(. Klass 2 varning utfärdad här nere i Skåne, massa snö och blåst väntas ikväll/inatt och imorgon. Vi har i alla fall hunnit med att baka favvomuffinsen som ska med upp till sälenveckan, får se om jag hinner med att baka något mer i veckan, kanske kanske sega chokladkakor som dessutom är glutenfria. Igår köpte jag även hem kritor till Filippa så hon har suttit och ritat lite idag:). Skön måndag och nu är det snart dags för ett functional power pass för mig, härligt! 

 

Världens gulligaste sitter och ritar:). 

 

Godaste muffinsen med hallon och vaniljkräm och en liten Filippa som ska hjälpa till, speciellt med att slicka skålar;). 


Av Emelie - 17 mars 2013 20:53


Söndag och helgen är snart slut. Nu är det bara en vecka kvar tills vi åker upp till Sälen för skidåkning, ska bli så härligt med lite semester:). Sol, några minus och vindstilla har vi beställt, får hoppas det blir sånt väder!

Idag har vi annars inte gjort så mycket, rätt skönt med sådana dagar. Blev en liten tur till lekplatsen med Flippis innan vi gick till svärföräldrarna för söndagsmiddag.

Nu blir det snart sängen och imorgon väntar min lediga måndag, underbart!

Av Emelie - 16 mars 2013 20:50

Så har lördagen snart passerat. Idag har jag och Filippa varit hos mina förädrar sen i eftermiddags, eftersom David har grabbarna över hos oss. När vi kom hit gick vi till lekplatsen och ner till ån för att mata ankorna. Filippa tycker det är skoj med ankor, slänger brödbitar, står och tittar och tittar:). Varit riktigt kallt ute idag, blåsigt men soligt.

 

Filiippa har åkt rutchkana, gungat och åkt en liten linbana:).

 

Tacogratäng blev lördagsmiddagen och mumsig gino blev det till efterrätt, gott gott!


Nu sover Flippis gott i mormor och morfars säng och vi ska se Robins...




Av Emelie - 15 mars 2013 09:23

Godmorgon eller God förmiddag kanske man ska säga:). Äntligen är det fredag...igen;). Vi har blivit lite "slöa" här på jobb med fredagsfikan, men idag har jag bakat. Det blev en chokladkaka med segt kokostäcke som jag hittade här. Smakar lite som kärleksmums fast med ett segt kokosöverdrag tycker jag, goda var de i alla fall och en enkel kaka att baka:).

 

Vad ska ni hitta på i helgen då? Själv så ska jag & Filippa åka hemifrån imorgon. Min kära sambo ska ha en grabbdag hemma med fotbollstittande, pingis osv...Så vi åker hem till mina föräldrar och busar och myser:). Vad resten av helgen bjuder på får vi se.


Ha en fortsatt härlig fredag & helg!

Av Emelie - 14 mars 2013 21:36


Godkväll! Då var torsdagen också slut, en dag kvar, sen en efterlängtad helg:). Ikväll efter jobb och nattning av Filippa har jag bakat. Riktigt kliat i fingrarna så sugen jag varit på att baka idag. Vad det blev för gott, får ni se imorgon. Choklad & kokos....en liten ledtråd;).

Nu blir det sängen, natti natti!!!

Av Emelie - 13 mars 2013 13:00


Onsdag och mitt i veckan. Imorse när jag lämnade Filippa på dagis var det strålande sol och ganska skönt väder, nu snöar det utanför fönstret:(, vad hände där liksom? Våren kommer nog en dag ändå:).


 

Igår provade vi andra rätten från matkassen. En fiskrätt. Lättrimmad kolja med rostade jordärtskockor, kålrotspuré och dillgremolata. Även denna rätten var god. Lite mer komplicerad att laga och tog lite längre tid enligt sambon:). Sista rätten från matkassen blir nog på fredag, då vankas det fläskfilé:).


Till denna rätten behöver ni: en stor bakpotatis, citron, dill, jordärtskockor, koljafilé, kålrot, vitlöksklyfta, olivolja, salt, smör och socker.


1. Sätt ugnen på 200 grader.


2. Skala och tärna ca 600g kålrot och 1 bakpotatis. Koka i lättsaltat vatten.


3. Skrubba och kvarta 500 g jordärtskockor och lägg i en ugnsform. Blanda med 1 msk olivolja och 1/2 tsk salt. Tillaga i övre delen av ugnen i ca 15min.


4. Vispa ihop 6 dl vatten, 2 msk salt och 1/2 tsk socker i en bunke till en rimlag (tänk på att vispa lagen tills saltet löst sig i vattnet). Skär ca 600g koljafilé i portionsbitar och lägg ner i rimlagen. Låt dra i 10min.


5. Dillgremolata: lägg 1 förp dill i en skål. Blanda ner 2 msk olivolja, 1 vitlöksklyfta (pressad), 1 1/2 krm salt, finskrivet skal och ca 2 tsk pressad saft från 1 citron.


6. Häll bort vattnet från kålroten. Tillsätt 2 msk smör och 1/2 tsk salt. Mixa till en puré med stavmixer.


7. Stek koljan i lite smör, ca 2 min per sida.


Servera lättrimmad kolja med kålrotspuré, jordärtskockor och dillgremolata.


Hoppas ni tycker det är skoj med lite matinspiration!




Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards