Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Emelie - 11 mars 2013 20:29


Så var första rätten från Linas matkasse testad. Souvlakibiffar med bulgur och tzatziki, riktigt god. Så roligt med lite nya vardagsalternativ och ny inspiration till matlagningen.


Till denna rätten behöver du:


Bulgur,citron, gurka, nötfärs, philadelphiaost, rödlök, tomater, vitlöksklyftor, flytande honung, kycklingbuljong, olivolja, salt, svartpeppar, torkad oregano, torkad timjan och ägg.


 

1. Sätt ugnen på 200 grader.


2. Blanda i en bunke: ca 500g nötfärs, 2 vitlöksklyftor (pressad), 1 ägg, finrivet skal och 2 tsk pressad saft från en citron, 1msk torkad oregano, 1 tsk torkad timjan, 1tsk salt och 2 krm svartpeppar.


3. Forma färsen till 4 biffar och stek i lite olivolja. Lägg över i en ugnsform och tillaga mitt i ugnen i ca 12 min.


4. Koka 3 dl bulgur enligt anvisning på förpackningen, men använd gärna 1 kycklingbuljong istället för salt.


5. Grovriv 1/2 gurka och lägg i en bunke. Blanda ner 100g philadelphiaost, 1 pressad vitlöksklyfta, 2krm salt och 1 krm svartpeppar.


6. Skär 1/2 gurka i bitar, Tärna tomater. Finstrimla 1/2 rödlök. Lägg i allt i en skål och blanda med 1 msk olivolja, 1/2 tsk honung, 1 tsk pressad citron, salt och svartpeppar.


Servera souvlakibiffar med bulgur, tzatziki och tomatsallad.

Av Emelie - 11 mars 2013 08:08


Godmorgon! Måndag och ny vecka:).

Igår fick vi hem Linas matkasse. Prova på 3 dagars kasse är det vi ska testa. Ska bli så spännande, känns riktigt roligt. Trots att jag inte kommer laga någon av rätterna eftersom jag är hemma så sent. Vi kör en av rätterna ikväll, sen får vi se hur vi sprider ut resten av middagarna under veckan. Återkommer med recept och vad vi tycker:).

Trevlig måndag!

Mat

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards