Alla inlägg den 22 januari 2014

Av Emelie - 22 januari 2014 10:38


 

I helgen när vi hade vänner över på middagsmys så bakade jag denna goda sötsura kolaäppelpajen. Tänkte dela med mig av receptet till er:)


Sötsur kolaäppelpaj


Botten

3 ½ dl Krossade digestivekex

3 msk strösocker

1/2 tsk kanel

75 g smör, smält


Fyllning

5 granny smith äpple

25 g smör

1/2 dl farinsocker

1 dl kolasås


Cheesecake

225 g philadelphiaost

1/2 tsk vaniljextrakt (bytte ut till vaniljsocker)

1 ägg

1 msk citronsaft

1/2 dl strösocker


2½ dl vispgrädde

kolasås

pekannötter (bytte ut till valnötter eftersom det var det jag hade hemma).


Värm ugnen till 190 grader. Blanda de krossade digestivekexen med smält smör, kanel och socker i en skål. Pressa ut det i en form med löstagbar kant, försök få upp det på sidorna så mycket som möjligt. Grädda i ugnen 6-8 minuter. Skala och skiva äpplena. Smält smöret i en stekpanna med höga kanter. Ha i farinsocker och kolasås och låt koka upp. Ha sedan i äpplena och låt koka tillsammans med såsen tills äpplena mjuknar (5-10 minuter). Låt svalan lite och ha i äpplena i formen. Vispa ihop (förhand) alla ingredienserna till cheesecakesmeten. Häll det över äpplena. Baka allt i ugnen i ca 30 minuter. Låt svalna. Innan servering vispa grädde och häll på kolasås och nötter.


Supergod kaka som jag kan rekommendera, men nästa gång skippar jag att toppa med grädde, kolasås och nötter, tyckte den var god som den var & serverar nog hellre med en klick vaniljvips eller vaniljglass till nästa gång:).


Receptet på kakan hittade jag här.






Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards