Alla inlägg den 16 oktober 2013

Av Emelie - 16 oktober 2013 09:03


Godmorgon onsdag! Nu har hösten verkligen kommit, så mörkt och ruggigt på morgnarna. Mysigt på sätt och vis, men man känner sig ju så trött hela tiden, dagarna blir liksom kortare. Tänkte därför fresta med en god dessert som jag bakade i lördags till vännerna som var på middagsmys. En god chokladcheesecake från Leila som jag gjort tidigare, men denna gången bytte jag ut lite i receptet:)

Ingredienser

200gdigestivekex
200gmaryland cookies
2msk kakao
125g smör
2.5dl kesella
400g Philadelphiaost
1dl strösocker
1st färsk vaniljstång
3st ägg
200g mörk kvalitetschoklad 70 %, här bytte jag ut 100g mot marabou mjölkchoklad då jag tyckte den blev lite besk sist jag gjorde den.
1st näve pekannötter, hoppade över pekannötter helt och hackade 1st dubbeldaim istället som jag la uppe på.
Kakao (att pudra över)


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör och kakao.

3. Tryck ut blandningen till en botten i en teflonform med löstagbara kanter, 24 cm i diameter.

4. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 7 minuter och låt den svalna. Sänk ugnen till 130 grader.

5. Vispa philadelphiaost, kesella, strösocker och fröna ur en urskrapad vaniljstång krämigt i en skål.

6. Rör ner ett ägg i taget.

7. Bryt chokladen i bitar och smält dem på svag värme i ett vattenbad.

8. Blanda chokladen i smeten häll den över kexbottnen.

9. Grädda kakan i 130 grader i cirka 40 minuter.

10. Låt svalna i kylskåp minst 1 timme innan servering. (Gärna över natten, gjorde min på fredagen)

11. Servera cheesecaken kylskåpskall. Garnera med siktad kakao och hackad daim.

 

Servera gärna med vispad grädde och färska hallon.

  

Presentation


Välkommen hit! Emelie heter jag och är 30 år. Bor i ett hus i Svedala med min underbara familj. Mamma till två fantastiska flickor, Filippa 3 år och Felicia 7 månader. Jobbar som frisör. Gillar att träna, alltifrån löpning till olika pass. Bakning, shoppi

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards